Genel

Da Vinci’nin “Son Akşam Yemeği” eseriyle ilgili 15 ilginç bilgi

Leonardo Da Vinci’nin Son Akşam Yemeği dünyada en çok beğenilen, en çok araştırması yapılan ve en çok yeniden üretilen eserlerden biridir. Ama ne kadar görmüş olsanız da olun bizce bu bilgilerden haberdar değildiniz.

1. Düşündüğünüzden daha büyük
Sayısız reprodüksiyona sahip olsa bile orijinal resim aslında 4.5 X 8.8 metre boyutunda idi.

2. Son Akşam Yemeği çok önemli bir ânı yakalıyor
Herkes resmin İsa’nın yakalanıp çarmıha gerilmeden önce havarileri ile yaptığı son akşam yemeğini tasvir ettiğini bilir. Ama daha spesifik olarak, Leonardo Da Vinci havarilerin İsa’nın onlardan birinin İsa’ya ihanet edeceğini söylemesiyle olan şok ve kızgınlık anını yakalamak istemiştir. Leonardo Da Vinci’nin yorumlamasında, bu an aynı zamanda aşai rabbani ayininin ortaya çıkmasından hemen öncesidir, İsa’nın ekmeğe ve bir bardak şaraba uzanması bu hıristiyan ayininin anahtar sembolleri olmuştur.

3. Bir müzede göremezsiniz.
En ikonik resimlerden biri olmasına rağmen Son Akşam Yemeği’nin kalıcı evi İtalya, Milan’daki bir manastırdadır. Ve yerinden oynatılması biraz zor olabilir diyebiliriz, çünkü Leonardo Da Vinci bu dini eseri direk olarak (ve tam sığacak şekilde) Santa Maria Delle Grazie Manastırı’nın duvarına 1495’te resmetmiştir.

4. Duvarda olmasına rağmen bir fresk değil
Freskler ıslak alçı üzerine resmedilirdi. Ama Leonardo Da Vinci bu geleneksel tekniği birkaç sebep yüzünden reddetti. İlk olarak, freskin izin verdiğinden daha görkemli bir parlaklık istedi. Ama daha büyük olan sıkıntı ise fresk yapımının aceleye getirilmek zorunda olmasıydı, fresk ıslak alçı üzerine yapıldığı için alçı kurumadan eserin bitmiş olması gerekirdi.

Santa Maria Delle Grazie
Santa Maria Delle Grazie Manastırı

5. Leonardo Da Vinci gelecekteki şahaseri için yepyeni bir teknik kullandı
Bütün detayları mükemmelleştirmek adına Leonardo Da Vinci kendine ait bir teknik icat etti, taş üzerine zamklı boya kullandı. Duvarı zamklı boyanın kabul edeceği ve resmi nemden koruyacağı bir materyal ile astarladı.

6. Leonardo Da Vinci’nin orijinal fırça darbeleri neredeyse hiç kalmamıştır
Da Vinci’nin resmi fazlasıyla sevilmiş olsa da, uyguladığı kendine özel teknik başarısız sonuçlanmıştır. 16.yy. başlarında resim pul pul dökülmeye ve bozulmaya başladı. 50 yıl içerisinde Son Akşam Yemeği eski ihtişamını yitirmişti. 1980 yılından önceki restorasyon denemeleri resmi sadece daha kötü hale sokmuştu.
2. Dünya Savaşı’ndaki bombaların yarattığı sarsıntılarda resmin daha kötü olmasını sağladı. En sonunda 1980 yılında, 19 yıllık bir restorasyon uğraşı başladı. Son Akşam Yemeği harika bir şekilde restore edilmişti, ama bu işlem sırasında orijinal boyalarının birçoğunu da kaybetti.

7. Bir çekiç ve bir çivi Leonardo’ya tek-nokta perspektifini başarmasında yardım etti.
Son Akşam Yemeği’ni çok ilgi çekici yapan özelliklerinden biri de resmedildiği perspektiften kaynaklıdır. Bu perspektif resme bakan kişiye o ana adım atmış hissini veriyor. Bu illüzyonu başarabilmek için Leonardo da Vinci duvara çivi çaktı, sonra resmin açısını oluştururken elini yönlendirecek hareketler yapmak için ona ip bağladı.

8. Yapılan yenilemeler Son Akşam Yemeği’nin bir kısmının yok olmasına yol açtı.
1652 yılında resmin yapılmış olduğu duvara bir kapı geçişi eklendi. Bu geçişin inşası resmin alt kısmının (İsa’nın ayaklarının olduğu kısım) yok edilmesi sonucunu doğurdu.

Son akşam yemeği

9. Son Akşam Yemeği’ndeki Yahuda için gerçek bir suçlu model olarak kullanıldı.
Resimdeki her havarinin gerçek hayattaki görünümlerinden modellendikleri söylenir. İhanet eden Yahuda için bir surat seçme vakti geldiğinde (resimde soldan 5. kişi, elinde gümüşlerin olduğu) Leonardo da Vinci Milan’daki hapishanelerde resmi için kullanabileceği suçlular aramıştır.

10. Resimde İncilden bir alıntı olabilir
İsa’nın sağında olan Thomas ayakta duruyor ve parmağı yukarıyı gösteriyor. Bazıları bu hareketin Thomas’ın parmağını açığa çıkarmak amaçlı olduğunu söyler, İncilin devamında İsa’nın ölümden doğması ile ilgili hikayede anahtar olmasıyla ilgilidir. Thomas gözlerine inanamaz ve İsa’nın yaralarını incelemek amacıyla inanmak için parmağıyla dokunması için yalvarır.

11. Resimdeki yemekler hala tartışma konusudur
Yahuda’nın önünde dökülmüş olan tuz onun ihanet edeceğini simgelemiş olabilir, ya da onun ihanet edecek kişi olacağının şanssızlığını belirtmesi işareti olarak simgelenmiş olabilir. Servis edilen balığın türü oradaki manayı değiştirebilir. Eğer yılan balığı olarak resmedilmişse beyin yıkama sayesinde İsa’ya inanç olarak düşünülmüştür. Ama eğer ringa balığı ise o zaman inançsız ve dini reddeden bir kişiyi sembolize ediyor olabilir.

12. Bazı çılgın teorilerin ortaya çıkmasını sağladı.
Tapınakçı Vahiyleri kitabında, Lynn Picknett ve Clive Prince’in önerdiği üzere, İsa’nın solundaki figürün John değilde Mary Magdalene olmasıdır ve bununla Son Akşam Yemeği’nin İsa’nın gerçek kimliğinin Roma Katolik Kilisesi tarafından saklanma çabası olarak düşünülmüştür.

Müzisyenler, Son Akşam Yemeği’ndeki gerçek gizli mesajın aslında beraberindeki bir film müziği olduğunu iddia ediyorlar. 2007’de, İtalyan müzisyen Giovanni Maria Pala, da Vinci’nin kendine özgü kompozisyonu içinde sözde notları kullanarak sözde 40 saniyelik kasvetli bir şarkı yarattı.

3 yıl sonra, Vatikan’lı araştırmacı Sabrina Sforza Galitzia resmi Leonardo da Vinci tarafından matematiksel ve astrolojik işaretlerle dünyanın sonunu anlattığı olarak yorumladı. Bu araştırmacı Son Akşam Yemeği’nin bütün dünyayı yok edici bir selin 21 Mart tan 1 Eylül 4006’ya kadar her şeyi silip süpüreceği söylemiştir.

13. Son Akşam Yemeği birçok popüler kurguya da ilham olmuştur
Sadece Da Vinci Kodu filmine değil. Resmin mitolojisinin en yaygın hikayesi Leonardo da Vinci’nin Yahuda’yı resmetmek amacıyla yıllarca model aramasıdır. O kişiyi bulduğunda, İsa’yı modellerken kullandığı modelin aynısı olduğunu fark etti. Ne yazık ki zor-yaşam ve günah sebebiyle o meleksel yüzü mahvolmuştu. Bu ne kadar çekici bir hikâye olsa da, tamamıyla yanlıştır.

Bu hikâyenin gerçek olmadığını nasıl bilebiliriz? İlk olarak da Vinci’ Son Akşam Yemeği’ni yapmak için 3 yıl süre ile yaptı, en büyük sebebi de ressamın çok bilinen erteleme eğilimiydi. Başka bir sebep ise ruhsal bozulmanın tezahürünün fiziksel olarak uzun süre var olmuştur. Son Akşam Yemeği’nin anlamına eklemeler yapılıp daha çok tarihsel kar elde etme çabası olmuştur.

14. Yüzyıllar boyunca taklitleri yapılmıştır.
Güzel sanatlar ve popüler kültür Son Akşam Yemeği’nin bir çok imitasyon ve taklitini ortaya çıkardı. Bunlar 16. yy. yağlı boyalardan tutun, Salvador Dali’nin, Andy Warhol’un, Susan Dorothea White’ın ve Vik Muniz’in yeni yorumlarına kadar uzamıştır.

Son Akşam Yemeği’nin kopyaları Mel Brooks’un komedisi History of the World, Part 1, Paul Thomas Anderson’un Inherent Vice, ve Luis Bunuel’s Viridiana, eserlerinde de görülür.

15. Son Akşam Yemeği’ni yakından görmek istiyorsanız en önden bilet almalısınız.
Son Akşam Yemeği İtalya’nın kesinlikle görülmesi gereken bir yeri olmasına rağmen, yapıldığı manastır kalabalıkları içine alabilecek türden değildi, sadece 20 ila 25 kişinin 15’er dakika süre ile ziyaretine izin veriliyor. Bu eseri görmeniz için tavsiyemiz en az 2 ay önceden biletlerinizi almanızdır. Aynı zamanda giyiminizin de düzgün olması gerekmektedir, olmadığı takdirde kapıdan geri çevrilebilirsiniz.

Etiketler
Daha Fazla Göster

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Kapalı